وبینار «بررسی ساختار جامعه شناسی در ایران» در جهاددانشگاهی برگزار شد
به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کهگیلویهوبویراحمد، عاطفه مدبرنژاد، مدرس دانشگاه و محقق در حوزه جامعه شناسی امروز، 26 بهمنماه در وبینار بررسی ساختارهای جامعه شناسی در ایران درجهاددانشگاهی، اظهار کرد: بررسی جایگاه علم جامعهشناسی در ایران جدا از جایگاه علوم به ویژه علوم انسانی نیست.
وی افزود: جامعهشناسی، به عنوان یکی از علوم انسانی، در ایران از زمینهها و فرصتهای مناسبی برای گسترش برخوردار است. این زمینهها مربوط به ساختار فرهنگی و اجتماعی کشور، مراکز دانشگاهی متعدد و گرایش عمومی به این رشته هستند.
وی افزود: با وجود فرصتهای یادشده و علیرغم گسترش کمی علوم انسانی به ویژه جامعهشناسی در دهههای اخیر در ایران، این علم نتوانسته جایگاه مناسب خود را در نظام آموزشی و مدیریتی جامعه پیدا کند. جامعهشناسی در ایران، علاوه بر محدودیتهای فراروی علم گرایی و علوم انسانی، از محدودیتهای مرتبط به خود نیز برخوردار است.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: بررسیها نشان میدهد که علم جامعهشناسی، در دهههای اخیر مواجه با افزایش کمّی بوده و تحول کیفی در آن رخ نداده است. از آنجا که مراکز علمی میبایست در سه بعد تولید (پژوهش)، آموزش و بهکارگیری علم نقش مؤثر خود را ایفا نمایند، به نظر میرسد که مراکز علمی و به ویژه حوزة جامعهشناسی از کارایی کمتری در دو کارکرد تولید و بکارگیری علم برخوردارند. به نوعی به نظر می رسد علوم اجتماعی و انسانی در نظریهسازی، پژوهش و رویکرد علمی جامعهشناختی در زندگی اجتماعی جایگاه خود را در جامعه پیدا ننمودهاند.
مدبرنژاد تصریح کرد: در مجموع میتوان نتیجهگیری نمود که رویکرد به علوم انسانی و به ویژه جامعهشناسی در ایران، علیرغم زمینههای مناسب گسترش، رویکردی کمینگر بوده و به ابعاد کیفی و اثربخشی این دسته از علوم توجه زیادی نشده است.
وی ابراز کرد: با توجه به نتایج بررسی و ضرورت نهادینه شدن جایگاه جامعهشناسی در ایران، پیشنهاد میگردد بینش کارشناسانه و تخصصی در جهتدهی نظام آموزشی و پژوهشی بیش از پیش تقویت شود.
این محقق در حوزه جامعه شناسی یادآور شد: توجه به پیوستهای فرهنگی و اجتماعی در برنامههای کلان جامعه، میتواند نقش جامعهشناسی و جامعهشناسان به عنوان حوزه علمی و کارشناسان علمی مرتبط با این پیوستهای فرهنگی و اجتماعی را نهادینه سازد و جامعه نیز از مطالعات علمی این حوزه برای جامعنگری برنامهها بهرهگیری نماید.
مدبرنژاد اضافه کرد: گسترش پژوهشکدههای علوم انسانی و اجتماعی که براساس استانداردهای علمی به تعمیق فعالیتهای علمی و پژوهشی بپردازند، در اولویت برنامههای علمی کشور قرار گیرد.
وی افزود: از طریق برنامههای علمی و مدوّن، جایگاه جامعهشناسی در پیشرفت عمومی جامعه، (از طریق خدمات علمی و مشاورهها) به اطلاع عموم افراد و همچنین ساختار اجرایی جامعه رسانده شود.
این مدرس دانشگاه بیان کرد: تشکلها و انجمنهای علمی مستقل جامعهشناسی مورد حمایت مالی و معنوی قرار گیرند.
مدبرنژاد عنوان کرد: ارائه مشاورههای علمی به منظور آگاهی دانشآموزان و داوطلبان کنکور سراسری از ماهیت علم جامعهشناسی و زمینههای تحصیلی و شغلی آن انجام گیرد.
نظر شما :