وبینار «نقش رسانه در انتخابات» در جهاددانشگاهی برگزار شد

۰۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ | ۱۰:۲۰ کد : ۲۹۹۸۹ فرهنگی تاپ خبر
وبینار «نقش رسانه در انتخابات» به همت معاونت فرهنگی جهاد دانشگاهی استان کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
وبینار «نقش رسانه در انتخابات» در جهاددانشگاهی برگزار شد

به گزارش روابط عمومی جهاددانشگاهی استان کهگیلویه‌وبویراحمد، داریوش بهنیا، مدیر خبرگزاری فارس در استان کهگیلویه و بویراحمد امروز، دوم اردیبهشت ماه در وبینار تخصصی نقش رسانه در انتخابات، با تشکر از مجموعه جهاد دانشگاهی و اصحاب رسانه، گفت: اصحاب رسانه تلاش می‌کنند که در همه مسائل به خصوص کرونا ویروس به مردم آگاهی ببخشند.
وی افزود: برای حفظ سلامت مردم همه ارگان‌های کشور به نوعی درگیر هستند و امیدواریم بتوانیم با رعایت پورتکل‌های بهداشتی، فرهنگ سازی کنیم.
این فعال رسانه ای استان کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد:  امیدوارم با گزارش و خبر خوب بتوانیم مردم را به پای صندوق‌های رای برای انتخاب کاندید اصلح بکشانیم. 
بهنیا با بیان اهمیت انتخابات شورای شهر در استان، تصریح کرد: نزدیک به دو ماه دیگر انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر را در پیش داریم هرچند انتخابات ریاست جمهوری حائز اهمیت است اما برای استان ما انتخابات شورای شهر خیلی مهم است زیرا در استان متاسفانه شهر آباد نداریم.
وی بیان کرد: استان ما وقتی می‌تواند پیشرفت کند که دارای یک پارلمان شهری باشد که نیازمند افراد متخصص و متعهدی است که با آرای مردمی نه براساس مسائل قومیتی و طایفه ای بلکه با تخصص و تجربه وارد شورای شهر شوند.
این فعال فرهنگی ـ اجتماعی و رسانه ای کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد نسبت به مراکز استان‌های شبیه به استان ما از جمله ایلام و زاهدان توسعه و امکانات کافی ندارد.
بهنیا با تاکید بر امیدآفرینی برای مردم با تعهد کاری مسئولین، افزود: انتخابات سال‌های اخیر وضعیت بدی را برای استان به وجود آورده است و امیدواریم رسانه‌های استان به صورت ابتکاری و با توجه به امکاناتی که دارند مردم و جامعه را به سمت و سوی دیگری سوق دهند.
وی اضافه کرد: رسانه در فرهنگ‌سازی مردم تاثیرگزار است.استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۴ روزنامه و ۷ خبرگزاری فعال نسبت به کشور دارای کمیت است.
وی اضافه کرد: مردم با اطلاع رسانی و فرهنگ سازی رسانه با آگاهی بیشتری برای انتخابات شرکت می‌کنند، ضمن اینکه دغدغه مردم مشکلات اقتصادی ست. 
بهنیا با تاکید بر کم‌کاری رسانه‌ها در  انتخابات، افزود: متاسفانه رسانه‌ها برای فرهنگ‌سازی در انتخابات فعال نبودند.رسانه همانطور که در خصوص کرونا ویروس بسیار فعال بودند در عرصه انتخابات هم فعالیت کنند. متاسفانه در استان انتخابات براساس رویکرد قومیتی و طایفه‌ای انتخاب می‌شوند و در نهایت باعث کم کاری مسئولین می‌شود.
وی تصریح کرد: شهروند خبرنگار با ارسال سوژه‌های خبری به رسانه‌ها کمک رسانی کنند و خبرنگاران هم سوژه‌ها را پیگری خواهند کرد.
همچنین، امین وکیلی، مدیر مسئول روزنامه ابتکار جنوب، با تشکر از مجموعه جهاددانشگاهی برای برگزاری وبینار«نقش رسانه در انتخابات» و تقدیر و تشکر از اصحاب رسانه، گفت: محدودیت‌های کرونا باعث پررنگ تر شدن نقش رسانه در انتخابات می‌شود زیرا کاندیدای موردنظر به علت کرونا ویروس برای ارائه برنامه‌ها مجبور به استفاده از رسانه هستند اما این دلیلی بر تأثیرگذاری رسانه بر انتخاب و رفتار مردم در انتخابات نیست.زیرا شرایط و عوامل بسیاری باید دست به دست هم دهند تا باعث تأثیرگذاری رسانه شود.
وی عنوان کرد: در سالیان گذشته جامعه ما نشان داده که تاثیرگزاری از رسانه بسیار محدود است.در حوزه انتخابات شورای شهر باید از کلیشه‌های گذشته فاصله گرفت.در گذشته روابط قومیتی ملاک بوده در سال جدید شرایط را به فال نیک بگیریم و مردم با توجه به رسانه و برنامه‌های کاندیدها رای بدهند تا استان به شرایط مطلوب برسد.
این فعال رسانه ای استان کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: در جامعه سنتی زندگی می‌کنیم و فضای سیاسی کشور همیشه یخ زده است اما استان ما به علت روابط طایفه ای و قومیتی  مشارکت بالای در انتخابات دارند. رسانه به تنهایی نمی‌تواند در تاثیر گزاری آرای مردم در انتخابات برای رای به شخص اصلح مؤثر شود. تاثیر رسانه در دنیا محدود است باید اتحاد رسانه‌ای شکل بگیرد تا مردم نیاز به رسانه را احساس کنند. 
 وکیلی یادآور شد: رسانه‌های استان دارای کیفیت نیستند. مسائل مالی بر روی قلم خبرنگاران تاثیر می‌گذارد و این تاثیر باعث کاهش اعتماد مردم به رسانه می‌شود.رسانه ها تحلیل محور نیستند، خبرمحور هستند و فقط به انعکاس اخبار اکتفا می‌کنند. تحلیل و گزارش باعث آگاهی بیشتر مردم می‌شود.

وی بیان کرد: تنها ۱۰ درصد از مردم در استان براساس کنش عقلانی رأی می‌دهند و بقیه مردم به صورت سنتی و عاطفی تصمیم به رأی دادن می‌کنند. 
مدیر مسئول روزنامه ابتکار جنوب تصریح کرد: رسانه‌ها مستقل نیستند و از لحاظ مالی وابسته هستند که باعث می‌شود رسالت رسانه ای در اولویت قرار نگیرد.
وکیلی اضافه کرد: در مواقع بحران‌ها به خصوص زلزله سی‌سخت و آتش سوزی خائیز، شکل گیری بسیج مردمی و کمک‌رسانی‌های کشور برای بحران‌های استان، اتحاد رسانه بسیار تأثیرگذار بوده که متاسفانه این اتحاد تنها برای بحران‌هاست.

کلید واژه ها: نقش رسانه در انتخابات داریوش بهنیا امین وکیلی جهاددانشگاهی


نظر شما :